Silja Paavola: Hoitoala säästettiin lähes hengiltä

Hoitajapula on totta, sitä ei pidä enää todistella. Lukuisat tilastot ja viestit ympäri Suomen kertovat tilanteesta, jossa olemme. SuPer on varoittanut tulevasta hoitajapulasta monta vuotta: Työolot, työnkuvat ja palkat on saatava kuntoon, muutoin alan veto- ja pitovoima lähtee. Mutta kukaan ei kuunnellut varoituksia. Todettiin vain toistuvasti, että työn pitää olla tuloksellista ja vaikuttavaa. Budjettiin tehtiin leikkauksia monen eri hallituksen toimesta ja säästettiin hoitoala lähes hengiltä. Meillä on useita kuntia tai kuntayhtymiä, joissa alibudjetointi on ollut normikäytänne. Virkamiehet ovat tehneet työtä käskettyä ja säästäneet. Hoitotyön arvostus hävitettiin alibudjetointiin.

Säästösyistä on hoitajien työnkuvaa muutettu. Näin on tapahtunut etenkin vanhuspuolella siten, että hoitajille on sälytetty monia tukitöitä. Tämä käytänne on edelleen voimassa lakimuutoksesta huolimatta. Tässä on yksi konkreettinen syy alan veto- ja pitovoiman katoamiseen. Erikoissairaanhoidossa vähennettiin todella paljon lähihoitajien vakansseja, jolloin sairaanhoitajien työmäärä kasvoi. Varhaiskasvatuksessa vähennettiin lastenhoitajien määrää suhteessa opettajien määrään ja ajettiin lastenhoitajat muille sektoreille.

Lue koko kannanotto SuPerin sivuilta >>