SuPer ja Tehy: Kunta-alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto kiristyy

SuPerin ja Tehyn julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalla kiristyy jälleen 1.9.2022 alkaen. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työtä tehdään normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti eli ylityötä ei tehdä eikä vuoroja vaihdeta. Kesäkuukausina kielto on ollut voimassa siten, että tehyläiset ja superilaiset ovat voineet halutessaan tehdä ylityötä ja vaihtaa vuoroa, mutta työnantaja ei ole voinut niihin määrätä.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee SOTE-sopimusalan ja KVTESin piirissä olevia Tehyn ja SuPerin työsopimussuhteisia jäseniä mukaan lukien työsopimussuhteiset esihenkilöt.

Hoitajajärjestöt ovat hiljattain antaneet myös kolme lakkovaroitusta koskien Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin keskussairaalan tehostetun hoidon yksikköä (teho-osasto ja valvonta), Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Turun yliopistollisen keskussairaalaan toimenpide-, teho- ja kivunhoitopalvelujen (Totek) teho-osastoa sekä Helsingin kaupungin kotihoidon eteläistä kotihoitoyksikköä. Työriidan sovittelu käynnistyi valtakunnansovittelijan johdolla sunnuntaina.

Lue koko tiedote SuPerin sivuilta >>