Terveyspalvelualan sekä sosiaalipalvelualan työehtosopimukset hyväksyttiin.

TEHY, SUPER JA ERTO: YKSITYISEN TERVEYSPALVELUALAN TYÖEHTOSOPIMUS HYVÄKSYTTIIN

Yksityisen terveyspalvelualan työmarkkinaosapuolet ovat hyväksyneet viime viikolla saavutetun sopimusratkaisun. Työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.5.2022–30.4.2024.

Työntekijöiden palkkoja korotetaan 1.10.2022 alkaen kahden prosentin suuruisella yleiskorotuksella. Jälkimmäisenä vuonna palkkoja korotetaan 1.6.2023 alkaen 1,9 prosenttia. Mikäli valtakunnallisten toimialakohtaisten palkkaratkaisujen korotustaso ylittää edellä mainitun määrän, se lisää korotusta edelleen.

Lue koko tiedote SuPerin sivuilta >>

SUPER, TEHY JA ERTO: YKSITYISEN SOSIAALIPALVELUALAN VETOVOIMAA PARANNETAAN PALKKARATKAISULLA

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusneuvotteluihin saatiin ratkaisu, kun järjestöt hyväksyivät 22. kesäkuuta syntyneen neuvottelutuloksen. Sovitut palkankorotukset ovat yli ns. yleisen linjan ja yli muiden kunta-alan järjestöjen sopiman palkkaraamin ensimmäisen vuoden osalta. Sopimus on kaksivuotinen ja se voidaan tarvittaessa irtisanoa ensimmäisen vuoden jälkeen.

Sopimuskausi on 1.5.2022-30.4.2024. Työntekijöiden 31.8.2022 voimassa olevia henkilökohtaisia kuukausipalkkoja, tuntipalkkoja ja taulukkopalkkoja korotetaan 1.9.2022 lukien yleiskorotuksena 2,0 prosentilla. Lisäksi 1.9.2022 lukien vähimmäispalkkatasoja korotetaan 0,8 prosentilla. Yhden vuoden palkkoja nostava kokonaisvaikutus on 2,8 prosenttia.

Mikäli osapuolet eivät pääse sopimukseen vuoden 2023 palkankorotuksista 15.3.2023 mennessä, voidaan työehtosopimus irtisanoa päättymään 30.4.2023 mennessä. Palkkaratkaisun toista vuotta neuvotellessa Sote ry:n kunta-alan ratkaisu voi olla jo tiedossa. Osapuolet ovat jo aikaisemmin sitoutuneet kuromaan umpeen palkkaeroa kunta-alaan nähden.

Lue koko tiedote SuPerin sivuilta >>